Egy kisebb kihagyás után (oops) újra itt vagyok, újra itt van a tavasz is, így újra itt van a zenei műsorok-versenyek-fesztiválok(?) gyöngyszeme, az Eurovíziós Dalfesztivál is. /SARCASM/ Tény, hogy akik szeretik az igényes zenét, akik hallgatnak zenét, akiknek van fülük, azok nem túl bizakodóan állnak hozzá ehhez a műsorhoz. Hogy miért? Röviden: direkt erre gyártott, nyálas/hatásvadász/primitív/Coelhó-i mélységű élet igazságokkal, üzenettel megpakolt pop maszlagok országok közötti versenye. Ja, meg SMS tarhálás is van, nyilván.
A győztes azért általában tényleg egy olyan dal szokott lenni, ami a többihez képest egészen hallgatható, de a tavalyi aranyérmes az a bizonyos Conchita Wurst lett, aki inkább a megjelenése miatt kapta a sok hajcihőt és szavazatokat, mintsem a teljesen átlagos dalával nyerte meg a közönséget. No de ez már mind a múlté, én azért vagyok itt és fogom végig hallgani mind a 40 versenyző ország nótáját, hogy nektek ne kelljen. Ki tudja, lehet, hogy a szkeptikus hozzáállásom a 4 részes cikksorozat végére meg fog változni és egy évig másra sem várok majd, mint a következő Eurovíziós Dalfesztiválra. (spoiler alert: nem.)
A versenyzők dalait aszerint fogom végig hallgatni, amilyen sorrendben következnek a verseny fordulóiban. Ja, és értékelni is fogunk.
1. MOLDOVA - EDUARD ROMANYUTA - I WANT YOUR LOVE
Már most félek, hogy milyen lesz a többi. Szöveget meg ilyen piti dolgokat nem is érdemes figyelni, teljesen mindegy, inkább az összhatás, amire én inkább a hangsúlyt helyezném. A moldávok képviselőjének esetében az összhatás kicsit hajaz egy Justin Timberlake szám demójára megpakolva mindenféle lejárt elektronikus elemekkel. Ha ez a szám 10 éve íródott volna, még talán elmenne a rádiókban, de 2015-ben ez egy rém amatőr dalnak számít. Egyáltalán, mi ez a csipogás a dalban? Tisztára, mint valami kőkori telefon csengőhangja. Nem olyan katasztrofális, elmegy kategória, de szigorúan a mezőny miatt. A klipre sem szeretnék kitérni, ha nincs vele semmi extra. Ez is csak simán gagyi.
2. ÖRMÉNYORSZÁG - GENEALOGY - FACE THE SHADOWS
Meg is érkezett az első lassabb tempójú dalunk, ami az előző tipikus europophoz képest kicsit árnyaltabb, de ez sem sokkal jobb. Viszonylag jól kezdődött, aztán átment musicalbe, a második refrén már rockopera szagú, az instrumentális részek pedig borzalmasak, össze-vissza keveredik az elektromos gitár és a templom harang meg még egy tucat elektronikus valami. Ez az epikus, hangkitartós zárás pedig halál lapos és erőltetett. Esélytelen bármire is.
3. BELGIUM - LOIC NOTTET - RHYTHM INSIDE
Pont ilyen lenne, ha Lorde (nem a metál banda, hanem a fura lány) fiú lenne és nem lenne olyan zeneileg kifinomult és érett. Maga a dal nagyon Lorde-s, Ed Sheeran jellegű akusztikusság is van benne és ez mind nagyon szép és jó, viszont, ahogy elkezdődik ez a rapappapamozás, borzasztó. A refrén záró sora, ez a "I'm gonna get that rythm back" pedig nagyon kínos, annak ellenére, hogy a refrén egészen vállalható. A klip is halál kínos. De ez legalább nem ragadt le a '00-es évek europop hangzásánál. Ilyen szempontból jó volt ilyet is hallani. Ja, nem.
4. HOLLANDIA - TRIJNTJE OOSTERHUIS - WALK ALONG
"Ájjájájááj", csak hogy idézzek a mély és gazdag szókincsű dalszövegből. Egy újabb kora 2000-es évek pop dal klónja, leginkább Natalie Imburglia jut eszembe róla. Ahhoz képest annyira nem vállalhatatlanul nyálas. Kétszer hallgattam végig, az pont kettővel több, mint kellett volna. Üres.
5. FINNORSZÁG - PERTTI KURIKAN NIMIPAIVAT - AINA MUN PITAA
Na így kell elindulni egy ilyen versenyen! Mindig vannak azok az országok, akik nem gondolják túl a dolgot vagy esetleg egy vicces versenyzőt és dalt küldenek, de legalább vállalják magukat. Én biztosan nagyon jól szórakozom a sok mű maszlagok között. Én tuti rájuk szavaznék. Zeneileg elég vállalhatóan Ramones-os punk, vagány. Az egész amúgy tiszta hülyeség, fordított dalszöveget is mellékelek hozzá, hogy értsétek:
Mindig takarítanom kell
Mindig mosogatnom kell
Mindig dolgoznom kell
Mindig az orvoshoz kell mennem
Nem engedik, hogy gépezzek
Nem engedik, hogy tévézzek
Nem engedik, hogy a barátaimmal találkozzak
Mindig otthon kell lennem
Mindig házimunkát kell végeznem
Mindig eleget kell ennem
Mindig eleget kell innom
Nem ehetek édességet, nem ihatok üdítőt, még alkoholt sem ihatok
Mindig pihennem kell
Mindig aludnom kell
Mindig fel kell kelnem
Mindig le kell zuhanyoznom
Hát nem zseniális?
6.GÖRÖGORSZÁG - MARIA ELENA KYRIAKOU - ONE LAST BREATH
Erről nem is tudom mit lehetne mondani. Lassú, dívás-celine dion-os. Nagyon érzelmes és teátrális, aki szereti az ilyet, az nem fog csalódni, aki meg nem, ugyanolyannak fogja tartani, mint az összes többi ehhez hasonló klisékupacot.
7.ÉSZTORSZÁG - ELINA BORN & STIG RASTA - GOODBYE TO YESTERDAY
Kellemesen induló dal, a hangok annyira nem erősek, mint a többinél, ami nem is feltétlenül baj, csak félő, hogy a versenyben jobban értékelik a monumentalitást és az üzenetet. Sőt, a srác elég hamiskás helyenként, a lány hangja viszont egészen kellemes. Ha kicsit kevésbé unalmas lenne, nem lenne olyan egysíkú, akkor talán hallgatnám is. Nem rossz, nem rossz.
8.MACEDÓNIA - DANIEL KAJMAKOSKI - AUTUMN LEAVES
Tudom, hogy mit mondtam az elején, de sokszor nem tud az ember elvonatkozni a szövegtől és azért itt is vannak elég meredek sorok. Viszont úgy tűnik ennél nagyobb hibája nincs a dalnak. Igen, nyálas és nagyon sablonos, de legalább működik. A többinél, és valószínűleg az elkövetkezőknél is, probléma lesz az, hogy nagyon izzadtságszagú az egész és a hatásvadászat átcsap egy borzasztó igénytelen masszává, ami hallgathatatlanná teszi azt. Ez viszont kifejezetten jó, főleg a refrén után a lassított 808-as, trap ritmika.
9.SZERBIA - BOJANA STAMENOV - BEAUTY NEVER LIES
Ééés vissza ezekhez. Izzadt, unalmas, sablonos...és bumm! ProgHouse drop! (konkrétan felröhögtem, should have seen that coming...) Azt hittem ezt minőségű "berobbanást" már kinőttük. Nem is érdemes többet ezzel pepecselni. Következőt!
10.MAGYARORSZÁG - BOGGIE - WARS FOR NOTHING
Na igen, a magyar induló. Nem vagyok tisztában azzal, hogy más országokban is akkora feneket kerítenek-e ebből az egészből, hogy több fordulós válogatót és élő köztévés showműsort csináljanak ahhoz, hogy kiválasszák az indulót. Nem követtem a Dalt (Isten ments), elhiszem, hogy ez volt a legjobb. Boggie leginkább a Parfüm c. daláról ismert, amelyhez egész kreatív videoklip készült, valamint a dal maga is nagyon jó lett. A tavalyi eurovíziós induló dal egy nagyon energikus, trendi (a kevésbé rossz értelemben), mainstream közegben teljesen megszokott d'n'b-pop dal lett, az idei viszont lassú, klisésen-háttérkórusos és leginkább egysíkú lett. Szép, szép meg minden, de nekem nagyon unalmas. A dalszöveget inkább hagyjuk is. Kár.
Az első tízet megnézve nem katasztrofális a helyzet, de nem is vártam tőle többet. Akiket a döntőben szeretnék látni, vagy legalábbis egészen hallgathatónak titulálom: macedón, észt, finn.
UPDATE: A fenti 10 versenyzők közül, akik tovább jutottak: örmény, magyar, görög, észt, szerb, belga.
:(
Cikksorozat további részei: 2. 3. 4.